PENGGUNAAN TALLY ERP


Tally ERP adalah salah satu software yang digunakan sebagai satu sistem yang boleh digunakan mengemaskini data disamping melakukan kerja dalam sesebuah jabatan. Antara jabatan yang selalu menggunakan Tally ERP ialah jabatan kewangan (finance department), jabatan pemasaran (marketing department), jabatan pembelian (perchasing department) dan juga jabatan stor (store department)



Disini akan diajarkan cara menggunakan Tally ERP seperti ysng disenaraikan dibawah ini. Antaranya ialah:


  1. Cara memasukkan nama vendor baru atau mengubahsuai vendor tersebut.
  2. Cara memasukkan nama item atau barang baru kedalam list stok barang dalam sistem.
  3. Cara memasukkan kategori baru kedalam sistem tersebut.
  4. Cara membuat pesanan belian atau purchase order.
  5. Cara memaparkan senarai pesanan belian atau purchase order yang telah dibuat.
  6. Cara membuat penerimaan barang oleh jabatan stor (store department).
  7. Cara menambah barang baru atau vendor baru dengan mudah.
  8. Cara untuk mamaparkan statistik.
  9. Cara untuk melihat stok yang disimpan oleh jabatan stor.
  10. Cara untuk merekemen pembayaran (payment recommendation) kepada jabatan akaun.
  11. Cara untuk memeriksa status pembayaran yang telah direkemenkan.
  12. Cara untuk memeriksa pesanan belian yang masih tidak sampai barangnya.
  13. Cara untuk menukar no didepan pada pesanan belian (purchase order) atau sijil penerimaan barang (material receipt certificate).


diharapkan entri ini dapat membantu pengguna Tally ERP yang masih baru dimasa akan datang. Terima kasih kepada yang sudi menjenguk blog yang tidak seberapa ini.
Share on Google Plus

About Mohd Sharifuddin Omar

Jejaka yang suka gelak dan menggodek-godek.. Kadang-kadang jadi tikus baiki labu

0 comments:

Post a Comment